سپندار مذگان روز عشاق نیست! روز بزرگداشت و تمجید از مقام زن است
اما با توجه به مطالعاتی که من داشتم سپندارمذگان هیچ ربطی به گرامیداشت عشق و عاشقی و مخصوصا ازدواج انگونه که در داستان والانتاین دیده می شود ندارد. سپندارمذگان درواقع روز گرامیداشت مقام و شخصیت زن در فرهنگ ایرانی بوده است. روزی که زنان و دختران خانواده ها فارغ از مجرد و یا متاهل بودنشان مورد تمجید قرار میگرفتند. پس به نظر من دلیلی برای حذف والانتاین و تحریف فرهنگ ایرانی وجود ندارد.
چه اشکالی دارد اگر ما قسمتهای خوب و پسندیده فرهنگ غربی٬ عربی٬ چینی و هندی را وارد فرهنگ خود کنیم و قسمتهای نامناسب فرهنگمان را حذف کنیم. و متقابلا هم جنبه های برجسته فرهنگ ایرانی را همچنون روز سپندار مذگان که در تمام فرهنگها تمجید و احترام به مقام زن در این حد بی سابقه بوده را وارد فرهنگ و تاریخ جهانی نکنیم.
برای ماندن در دنیای جدید چاره ای جز جهانی شدن و پذیرفتن ارزشهای مشترک نیست. البته ما هم به عنوان یک عضو قدرتمند از جامعه جهانی می بایست قسمتهای ارزشمند فرهنگمان را به دیگران بشناسانیم.
