آموزش عمومی در ایران ناکارآمد است

مقایسه ای اجمالی با مفاد آموزش های عمومی روز دنیا من را به این نتیجه رساند که 12 سال آموزش عمومی ایران را می توان یکی از ناکارآمد ترین سیستم های آموزشی دنیا دانست. جای خالی و یا کمرنگ مهارت های زندگی و اجتماعی و از طرفی نامناسب بودن پرسنل آموزشی متاسفانه ضربات عمیقی بر پیکره آیده سازان کشورها می زند.

منطق، روانشناسی، مهارت های کاریابی، مهارت های همکاری گروهی و راه , روش زندگی اجتماعی، و در ایران آموخته نمی شوند و متاسفانه خلاقیت کمترین ارزشی در سیستم آموزشی ایران ندارد. در امتحانات همیشه عین متن کتاب پرسیده می شود بدون آنکه از فرد خواسته شود که فکر کند و حتی اگر فکری هم هست حتما می بایست نتیجه مورد نظر را تایید کند.

شاید به همین دلیل بشد که نسل امروز ایرانی توانایی بر روی پای خود بودن را ندارد و تا سالهای سال نیازمند توجه جدی والدینش می باشد حال آنکه بچه های جوامع دیگر در سن 21 سال به بلوغ کامل و استقلال می رسند.

بنا بر تجربیاتی که به عنوان برنامه ریز آموزش به دست آورده ام توصیه هایی برای غنی تر شدن آموزش عمومی دارم که قطعا کامل نیست اما می تواند آغازگر بحثی جدی برای اصلاح سیستم آموزش عمومی باشد.

-ادبیات فارسی: تاکید بر نوشته های امروزی، روزنامه نگاری، نگارش اداری و علمی همراه با تاکید بر متون قدیمی و البته ادبیات ترجمه شده جهانی

-ریاضیات: تغییر شیوه آموزش (شیوه های فعلی به هیچ وجه برای بچه ها توصیه نمی شود). کاهش حجم عملیاتهای پیچیده و تاکید بر استفاده از ماشین حساب و کامپیوتر در کنار مهارتهای نظری

-جغرافی: جذاب تر کردن متون. همچنین استفاده از ابزارهای جدید از جمله گوگل مپ، جی پی اس، و آموزش جغرافیای انسانی و اقتصادی. عدم اجبار به یادآوری نامهای سخت.

-علوم اجتماعی: یکی از مهمترین درسهاست. اما خوب متاسفانه بیش از حد سیاسی شده.

-زبان انگلیسی: تاکید بیشتر و استفاده از روشهای نوین آموزش زبان

- زبان عربی: بسیاری معتقدند که می بایست حذف شود. اما به نظر من با توجه به وابستگی شدید اقتصادی کشور به منابع سرشار مالی کشورهای منطقه ظرفیتهای بالای آنها در فرستادن جهانگرد به ایران، در آینده نه چندان دور آموزش زبان عربی در حد سخن گفتن و فهمیدن نقش مهمی در یافتن شغل دارد. اما برای آموزش زبان عربی می بایست از عرب زبانها استفاده کرد.

-منطق: باور کنید مردم ایران اصلا منطقی نیستند و با اصول اولیه منطق، بحث کردن و قانع شدن آشنا نیستند. این مساله باعث مشکلات زیاد بین زن و شوهرها و کارگران و کارفرماها می شود. 

-مهارت های روانشناسی: یادم ی آید که سه واحد روانشناسی خواندم که به درد هیچ چیزی نمی خورد. بیشتر برای بازی با میمونها خوب بود تا چیز دیگر. به دلیل عدم آشنایی با روانشناسی متاسفانه اکثریت ایرانیان پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک پدر و مادر خوب را ندارند. بسیاری از بچه های نسل جدید هیچ گاه لذت انجام یک کار به دست خود را نمی چسند. ترس و وابستگی و ریاکار بودن بچه ها ثمره نا آگاهی والدین آنهاست

علوم: باید جذاب تر و آزمایشگاهی باشد.

سیستم مالیاتی و بازنشستگی نیوزیلند

در نیوزیلند عمده درامد دولت از طریق مالیات دریافت می شود و انجام هر کاری بدون پرداخت مالیات جرم می باشد. به طور کلی سه مدل مالیات در نیوزیلند وجود دارد. مالیات بر مصرف، مالیات بر درامد و مالیات بر سود.

1- مالیات بر مصرف: برای همه کالاها و خدمات 15 درصد ثابت می باشد و هیچ فرقی بین اجناس تولید داخل و یا وارداتی، ماشین الات، مواد غذایی، شهریه دانشگاه و پول آرایشگاه و.... نیست.

2- مالیات بر درامد: به صورت پلکانی افزایش می یابد بدین صورت که برای درامدهای زیر 25000 دلار در سال حدود 10.5 درصد و برای درامدهای بالای 75000 در سال 35 درصد می باشد.

3- مالیات بر سود خالص: 30 درصد مالیات بر سود شرکتها و 21 درصد مالیات بر سود بانکها و سهام.


سیستم بازنشستگی:

هر فرد مقیم نیوزیلند پس از رسیدن به سن 65 سال می تواند بازنشسته شود. پرداخت بازنشستگی برای همه مرذم رقم ثابتی است. به غیر از بازنشستگی در بیشتر مشاغل فرد می بایست به صورت هفتگی مقدار کمی از حقوقش را در حساب "کیوی سیور" پسنداز کند. پس از بازنشسته شدن فرد رقم پس انداز شده به همراه سود سالانه اش به صورت یکجا به فرد بازنشسته داده می شود.

با سلام و تشکر،
میخواستم در مورد مالیات بر مصرف بپرسم. فرمودین شامل شهریه دانشگاه هم میشه... منظورتون اینه که علاوه بر خود شهریه، دانشجو مالیاتشم هم باید بپردازه؟ 
در مورد مالیات بر درامد، آیا این شامل بورسیه دانشگاه هم میشه؟ منظورم اینه که دانشجو باید مالیات بورسیه ای که از دانشگاه میگیره رو هم بده یا نه؟

ممنون



در مورد شهریه دانشگاه و بیشتر قیمتها، قیمت نوشته شده شامل مالیات هم میشه.
مقرری دانشحوهای بورسیه در صورتی که از 25000 دلار بیشتر نباشه از مالیات معافه و فکر می کنیم این تنها استثنا باشه تا جایی که اطلاع دارم.

نگاهی به کشورهای فقیر نشین- آیا نداری را داراها به وجود آوردند؟

بین همکارانم چندتاییشان اهل آفریقای جنوبی هستند. اخیرا هم گروهی از همکارانم که برای کمک به تهی دستان از فیجی برگشته بودند را ملاقات کردم. با دوست دیگری نیز از آفریقا سخن می گفتم و از فقر. همه صحبتها تقریبا یک حور هستند. به طور رک و خلاصه، آنها توانایی نگهداری از خودشان را ندارند همین و بس.


از آفریقا شنیدم که قبایل محلی در بهترین، سرسبزترین و غنی ترین نقطه حهان وحشیانه همه حیوانهای یک منطقه را می کشند، درختهایش را آتش می زنند و سوخت می کنند و وقتی جایی را نابود و برهنهکردند از آنجا می روند جای دیگر.


از آفریقای جنوبی شنیدم که بعد از ماندلا کشوری به آن عظمت به خاک سیاه نشست و امروز فقر و فلاکت، اعتصاب و بی کفایتی شهر همه جا را فرا گرفته است و پنج ملین سفید ساکن بار مالیات 30 ملیون شهروند افرقایی را نفر دیگر را بر عهده دارند. ظاهرا اقوام محلی اصلا اهل کار نیستند. مزارع سفیدها همیشه سرسبز سرسبز است و مزارع محلی ها خشک خشک. همیشه به امید گیاههای خودرو و دیم روزگار می گذرانند.


فرزند آوری نکته مشترک همه بدبخت هاست. آنقدر بچه می آورند تا بمیرند و هیچ مدل جلوگیری ندارند. دوستی می گفت که بچه ای را تحت سرپرستی قرار دادم. فورا پدر و مادرش بچه دیگری درست کردند و دیگر به بچه قبلی اصلا توجه نمی کردند.

گفتم چرا بچه می آورند زمانی که نمی توانند پولش را بدهند: گفت بچه و مخصوصا دختربرای قبایل ثروت است و بعدها پول زیادی از آنها در می آورند.

رابطه جنسی بی حد و حصر و بدون در نظر گرفتن هر چارچوب اخلاقی و حتی  عقلانی ایدز را به بیماری 20 درصد مرد تبدیل کرده و همچنان قربانی می گیرد. مذهبی هایشان هم از مذهب منع جلوگیری را فراگرفته اند و دایم بر این دور باطل می افزایند.

دوستی در گروهای کمکرسانی بود می گفت توالت و جوی آب برایشان می ساختیم. خیلی از جوانان هیکلمندشان به ما نگاه می کردند. خسته شده بودم. به زبال محلی ازشان کمک خواستم که همه شان رفتند چون نمی خواهند کار کنند.

به آنها آموزش مرغداری میدادیم. و به هر کدامشان مرغ های تخم گذار می دادم. اما بیشترشان صبح که تخم مرغ ها را می خوردند بعد هم حیوانها را می کشتند و می خورند و تا عصری هیچ نداشتند که بخورند پس ما ناچار دوباره  به آنها می دادیم اگرهم تمی دادیم گرسنه می ماندند.

البته در شهرهای بزرگ هم می شوند نمونه این افراد را دید. خیابان خوابهایی که تمام پول دولت را یکشبه مصرف می کنند و برای گذران بقیه عمر گایی می کنند

با توجه به بهتر شدن شایط بهداشتی و کاهش مرگ و میر و از طرفی کنترل جمعیت در طبقه های مرفه و باهوش جامعه و فرزندآوری بی حد در بین فقرا با سرعت باورنکردنی دنیا به سمت فقر و تباهی می رود. 

وبلاگ سرزمین جنوبی 6 رقمه شد

دارنده آی پی 89.165.10.62 از ایران که درباره سفر به سنگاپور در گوگل جستجو می کرد و به این وبلاگ رسیده بود کانتر نمایش سرزمین جنوبی را شش رقمه کرد. برای این دوست عزیز هدیه ناقابلی در نظر گرفته شده است که می تواند با ارسال ایمیل از ای پی مورد نظر دریافت نماید.