قدرت مدیریت

چندی پیش زلزله ای به قدرت 7.1 ریشتر جنوب نیوزیلند را در نوردید. با توجه به خانه های مستحکم کرایست چرچ تنها یک مرد مسن ان هم در اثر سکته قلبی درگذشت. بر اساس آمار رسانه ها حدود دو ملیارد دلار ضرر به تاسیسات شهری و  زیربنای زد. اما با کمال تعجب قدرت پول نیوزیلند پس از زلزله بالا رفت. چرا؟ 

زیمبابوه بهترین زمینهای کشاورزی را در جنوب آفرقا دارد. آب زیاد و نیوروی کار ارزان زیمبابوه را تبدیل به انبار غذای جهان کرده بود. از نظر طبیعی هم طبیعت زیبا و بی نظیر زیمباوه چیزی در حد و اندازه نیوزیلند و شاید هم بهتر باشد. اما یک "رابرت موگابه" می آید و چنین کشوری را به بدبخت ترین کشور دنیا تبدیل می کند و نرخ پولش ملیونها درصد کاهش پیدا می کند.

مدیریت دانش است. دانشی که ذاتی نیست و با استبداد و مهارت سخنرانی فرق اساسی دارد. مدیریت و اقتصاد روز را در دانشگاه های کلاس یک دنیا می آموزند. 

آغاز بهار در نیمکره جنوبی!

امروز نخستین روز بهار در نیمکره جنوبی شامل نیوزیلند و استرالیا، افریقا و جنوب آمریکاست. هرروزتان نوروز

سیستم آموزشی نیوزیلند آموزش عمومی و آموزش عالی

دوران تحصیل عمومی در نیوزیلند 13 سال می باشد. این دوره همانند ایران شامل سه بخش دبستان، دوران میانی و دوره دبیرستان است. زمان آغاز آموزش در نیوزیلند سن 5 سالگی است و تا پیش از آن نیز به مدت دو سال می توانند از آموزش عمومی در مهد کودک ها بهره بگیرند.

دبستان: سال 1 تا 6 (5 تا 11 سالگی)

دوره میانی سال 7و8 (12 و 13 سالگی)

دوره دبیرستان سال 9 تا 13(12 تا 18 سالگی)


تحصیل عمومی در نیوزیلند اجباری و رایگان است. 

دوره پس از دانشگاه غیر اجباری و پولی است. بیشتر دانشجویان برای وام دانشجویی و کمک دولتی درخواست می نمایند و شهریه و هزینه تحصیلشان را پس از فارغ تحصیل شدن و کم کم و ظرف چند سال پرداخت می کنند.(فقط برای دانشجویان محلی)

90 درصد آموزش در نیوزیلند دولتی است و در دانشگاه ها دولتی و یا پلیتکنیک های ایالتی انجام می شود. کالج های خصوصی بیشماری هم در نیوزیلند وجود دارد که برای یافتنشان می توانید به سایت NZQA مراجعه کنید.

نیوزیلند 6 دانشگاه و 20 پلیتکنیک دارد که از این قرارند.

دانشگاه ها:


Auckland University of Technology (Auckland)
Lincoln University (Lincoln, Canterbury)
Massey University (Palmerston North, Auckland, Wellington)
University of Auckland (Auckland)
University of Canterbury (Christchurch)
University of Otago (Dunedin)
University of Waikato (Hamilton)
Victoria University of Wellington (Wellington)

و پلیتکنیک ها



Aoraki Polytechnic 
Bay of Plenty Polytechnic 
Christchurch Polytechnic Institute of Technology
Eastern Institute of Technology 
Manukau Institute of Technology
Nelson Marlborough Institute of Technology 
NorthTec, formerly Northland Polytechnic 
Otago Polytechnic 
Southern Institute of Technology 
Tai Poutini Polytechnic
Tairawhiti Polytechnic (Gisborne
Telford Rural Polytechnic 
The Open Polytechnic of New Zealand 
UCOL (Universal College of Learning) 
Unitec New Zealand (Auckland
Waiariki Institute of Technology 
Waikato Institute of Technology (WINTEC)
Wellington Institute of Technology (WelTec) 
Western Institute of Technology at Taranaki 
Whitireia Community Polytechnic 


دانشگاه ها تحصیلات عالی لیسانس و بالاتر را پوشش می دهند و تمرکز بیشترشان بر روی تئوری و تحقیق است. و پلیتکنیک ها دوره های با تمرکز بالا بر مهارت فنی تا دوره لیسانس را پوشش می دهند. بر اساس بررسی انجام شده فارغ اتحصیلان پلتی تکنیک ها در دوره لیسانس شانس بالاتری در یافتن کارهای مرتبط داشته اند



یکشنبه 21 شهریور1389 ساعت: 20:15 توسط:بهنام
پی نوشت:

: درسته که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاههای نیوزلند اقامت به شما داده می شود؟ یعنی همچین قانونی هست ؟

من که فعلا باید یک ساله بخونم ( در صورت معدل B می تونم سال دوم هم بخونم و master بگیرم) بعد از اتمام یک سال می تونم اقامت بگیرم؟ یا باید دو سال تموم شه؟
کلاً اقامت گرفتن راحته اونجا، به چه صورته ؟
-------------
اقامت نیوزیلند هیچ ربطی به درس خوندن نداره. اما امکانش رو بیشتر میکنه. بعد از پایان درس ممکنه یک سال ویزای کار بگیرید و در صورتی که حداقل دو سال درس بخوانید در مقاطع تکمیلی و یا رشته های مورد نیاز و مدرک بگیرید نیاز به داشتن کار برای اقامت گرفتن رفع می شه.

قتل، دیه، ازدواج مجدد و رنج بی پایان همه داستان سریالهای مزخرف ایرانی بود.

اگر می خواهید دائما در استرس و افسرده باشید. اگر می خواهید همه خوشی های زندگی جلوی چشمتان سیاه و تار شوند. اگر می خواهید دنیا را بی عدالت و زندگی را سراسر رنج و سیاه بدانید سریالهای ماه رمضان ایران را ببینید.

اکیدا به همه دوستان توصیه می کنم که زمانی که متوجه شدند نویسنده یک فیلم بیمار است و می خواهد شما را روانی کند، دکمه خاموش را بزنید و اجازه ندهید ویروسهای مسموم فکری در شما نفوذ کند.


پی نوشت:

گروهی از دوستان مذهبی و حزب اللهی از نوشته من ناراحت شدند و آن را تبلیغ برای فارسی وان دانسته اند. نویسنده این وبلاگ اصلا فارسی وان را نمی شناسد و طبیعتا برنامه هایش را ندیده است. تنها چیزی که از فارسی وان شنیدم علاقه مردم ایران به تماشای ان  نوشته های تابناک و الف درباره اثرات بد و مخرب فارسی وان است.

منظورم را دقیقتر بگویم. نویسنده و کارگردان فیلمی که مخاطب عامه را هدف دارد در مقابل مردم مسئولیت دارند و می بایست آنها را امیدوار به زندگی کنند. تا همین چند سال پیش مجموعه فیلمهایی پخش می شد که با وجود آنکه سالهاست در ایران زندگی نمی کنم از آنها به شدت لذت می برم. شاهکار مهران مدیری با نام برره و سایر شاهکارهای تلویزیونی را دست کم نمی گیرم. هنوز هنوزه گاهی که دلم می گیرد فیلمهای مهران مدیری را می بینم و از ته دل می خندم. اما متاسفانه شادی و امید از صدا و سیما به یکباره رخت بربسته است.  قبلا کلیشه های رایج ازدواج بود و جوانان و زندگی روزمره. امروز افت های اجتماعی مانند قتل تجاوز و صیغه است. امروز دیه و قصاص و به اجرا گذاشتن مهریه تبدیل به نگرانی اصلی سینماگران شده است و ظاهرا موضوع جذاب دیگری نیافته اند.

در مورد فرهنگ غربی هم تا کسی در غرب زندگی نکرده باشد نمی تواند قضاوت کند. "دوست دختر" و "دوست پسر" در غرب همان چیزی است که در زبان فارسی به آن نامزد می گویند. دوست دختر و دوست پسر در اینجا رسمیتی دارد. به هم وفادار هستند. با هم به مهمانی ها می روند. خانواده ها مطلع و موافق هستند و همیشه شاید ۹۰ درصد در فکر زندگی همیشگی با هم هستند.

دوست دختر در معنای رایج آن در ایران را نباید به خارجی برگرداند. گفته می شود در ایران خانمها و آقایان متاهل هم گهگاه می گویند دوست دختر داریم. دوست عزیز این دو را با هم قاطی نکنید. در مغرب زمین به مرد و یا زن متاهل همسر دار که گوشش می جنبد و یا با کسی که با بیش از یک نفر می چرخد  "هرزه" و یا "بیچ" می گویند و به شریکش هم "اسلات" می گویند. "اسلات" به معنی جادو و فاسد است.

 لباس خوب پوشیدن و مودب بودن لازمه یک شهروند خوب بودن در جامعه نیوزیلند است. فیلمها را باور نکنید که یکسر فاک فاک می کنند. اینها گره بسیار کوچکی از اوباش هستند که البته چون خیلی فیلم هستند همیشه فیلم می شوند. این کلابهای خاص و... هم بیشتر پر است از آسیایی ها که خوشبختانه بیشترشان اکلند هسند و این ورها چندان دیده نمی شوند. و گرنه بیشتر سفیدها در یک محیط آرام و با یک موسیقی آرام و شاد تفریحشان را با دوستان بودن در قهوه خانه و یا بار می گذرانند.

زلزله در کرایست چرچ- اخبار تکمیلی

ظهر روز زلزله آقای جان کی نخست وزیر نیوزیلند و تعدادی دیگر از وزرای سطح بالای دولت در شهر حاضر شدند. 

پس از زلزله وتا کنون مدارس ودانشگاه کانتربری تعطیل هستند تا مهندسان ساختمان پایداری این ساختمانها و آسیب دیدگیشان را بررسی کنند.

زیانهای مالی زلزله بالغ بر 2.5 ملیارد دلار براورد می شود.

خوشبختانه هیچ مرگی گزارش نشده است.

از زمان زلزله تاکنون صدها پس لرزه با اعماق و قدرت های متفاوت گزارش شده اند.

صبح امروز منابع آب آسیب دیده کرایست چرچ به حالت اول برگشتند.

اخبار زلزله در کرایست چرچ

امروز صبح ساعت ۴.۵ زلزله ای به قدرت ۷.۱ ریشتر شهر کرایست چرچ در جزیره جنوبی لرزاند. در جال حاضر اوضاع آرام است و خوشبختانه تا این لحظه هیچ گزارشی از کشته شدن نرسیده است.

تا زمان نوشتن این مطلب دو نفر دچار سانحه جدی شده اند مخصوصا یک مرد ۵۰ ساله که وضعیتش چندان مساعد نیست.

برق در شهر قطع است و کلیه پروازها به کرایست چرچ به حالت تعلیق در آمده اند.

همکنون وزیر دفاع شهری کرایست چرچ در تلویزیون اعلام کرد بعد از ظهر  کنفرانسی خبری با نخست وزیر خواهند داشت.

شبکه های موبایل در کرایست چرچ همکنون فعال هستند. اما به گزارش ودافون باتری تنها ۲ تا ۸ ساعت دوام خواهد داشت. لذا از موبایل جز در موقع ضرروری استفاده نکنید. باتری به شدت کم است.

چند ساختمان در کرایستچرچ دچار آسیب جدی شدند. و چند راه هم ترک خورده اند.

مشکلاتی در دسترسی به آب وجود دارد.

خوشبختانه بیمارستان ها مجهز هستند اما درخواست شده است که افراد با آسیب دیدهگی جزیی از مراجعه به بیمارستان خودداری کنند.

بعد از ظهر وزیر دفاع شهری و احتمالا نخست وزیر با هیلی کوپتر به کرایست چرچ می روند.

وزیر دفاع شهری: لطفا غمگین نباشید. همه چیز تحت کنترل است. همه جا امن است.

مرکز زلزله سی کیلومتری غرب کرایست چرچ گزارش شده و با وجود اینکه شدت زلزله از ۷.۴ به ۷.۱ کاهش داده شد اما همچنان این بزرگترین زلزله در زمان کنونی بوده است.

 در تماس تلفنی که با کرایست چرچ داشتم: دوستان گفتند که بسیار ترسیدم و تکانها واقعا شدید بود. خانه مان اسیب جزیی دیده اما خوشبختانه خودمان و همسایگانمان سالم هستند.

نیوزیلند خارج از اوکلاند

مسافرت و زندگی در شهرهای دیگر نیوزیلند غیر از اوکلاند تجربه ای کاملا متفاوت است. اوکلاند شهری بین المللی است. بسیار بزرگ و بی سر وته. مجموعه های شهری اوکلاند ٫نورت شور٫ ماناکوا، وایتاکر و فرانکلین سیتی ابرشهری پدید آورده که بیشتر برای ما ایرانی ها آشناست. شهری رنگین کمان با اکثریت بین المللی از همه اقوام. تا دلتان بخواهد چینی و هندی و عرب و افغان و.... هست. البته نقطه به نقطه متفاوت است. سفیدها نورت شور را ترجیح می دهند. هندی ها پاپاکورا و سندرینگهام مسلمانها هم بیشتر سمت مونت روسکیل خانه می گیرند. تا دلتان بخواهد هم کبابی و غذا فروشی چینی و ایرانی و ترکی است.

خارج از اوکلاند فضا فضای متفاوتی است. در شهری که همکنون زندگی می کنم بیشتر مردم سفید هستند و به سختیی بتوان کسی غیر اروپایی نژاد در شهر یافت. کسی ماشینش را قفل فرمان نمی کند و مردم به هم لبختد می زنند. مورد عجیبتااورانگا دیگر پیر بودن جمعیت است. در اوکلاند به دلیل حضور اسیایی هایی که به قول دوستی سالی حداقل یک بچه می آورند و همچنین به دلیل وجود فرصت های اقتصادی و کاری بالا تعداد زیادی جوان و بچه های خردسال در خیابانها دیده می شود اما در شهرهای  کوچک سفید نشین ترکیب جمعیتی برعکس است. نکته جالب در شهرهای کوچکتر در نیوزیلند بالا بودن سطح رفاه عمومی در شهر های کوچک و روستاها نسبت به شهرهای بزرگتر است. حتی احتملا زندگی فعالتری هم وجود دارد چون در یک منطقه نسبتا کوچک هر آنچه که دوست داشته باشید ببینید وجود دارد. البته در صورتی که علاقه مند زندگی پرهیجان و شلوغ باشید احتمالا حوصله تان سر می رود.