نوروز باستانی برای مهاجران

نوروز حس غریبی به همراه خود دارد که همواره این روز را با سایر روزها متفاوت می کند. حتی اگر چون من در شهری زندگی کنی که به احتمال غریب به یقین تنها کسی باشی که نوروز را جشن می گیری.

نوروز در ایران تفاوت های اساسی با نوروز در سایر کشورها دارد. در بسیاری از خانه ها کامپیوتر جایی برای خود میان سفره سنتی هفت سین باز کرده است. کامپیوتری که دریچه است به سوی خانه پدری. سایر سین ها هم که به سختی تامین می شود. از همه مهمتر از تعطیلی هم خبری نیست. در نیوزیلند هم اوضاع کمی بیشتر متفاوت است:

نیمکره جنوبی بودن باعث شده که نوروز شروع پاییز باشد. ( یادی از شعر شادروان هایده)

ورود هر گونه دانه و یا بذر قابل کشت در نیوزیلند تنها با مجوز وزارت کشاورزی ممکن است. در نتیجه تهیه سنجد و یا گندم سبز شده کار چندان آسانی نیست.

و تفاوت نه و نیم ساعته ایران و نیوزیلند هم که باعث ایجاد مشکل در ارتباط با ایران می شود.

به هر حال نوروز فرصتی برای نگاه به گذشته و برنامه ریزی آینده است. سال پیش نوروز را در اوکلاند گذراندیم، سال قبلش در ... سالها قبل هم در دو ساعت قبل از نوروز تصمیم مهم مهاجرت را نهایی کردم. 

امسال به صورت کاملا اتفاقی سال جدید را در شرایط بسیار خاصی شروع می کنم. دقیقا در زمان امتحان میان ترم ریاضی مهندسی از دانشجوهایم. به هر حال پس از آن زمان هفت سین و خانواده است.

در پایان صمیمانه نوروز را به همه دوستان و خوانندگان تبریک می گویم. امیدوارم سال آینده سالی پر از پیروزی و شادکامی برای همه انسانها بویژه هم میهنانم باشد.

زندگی در شرایط رکود اقتصادی

دیروز با دوست عزیزی در مورد فروشگاه های نیوزیلند صحبت می کردم. ظاهرا فروشگاهایی که قبلا تراکنششان به 12 هزار دلار در هفته می رسد الان حتی تراکنشی برابر با نصف مقدار قبل ندارند. کسی هم چندان تمایلی به خرید حانه ندارد. دلیلش هم این است که مردم پول کمتری دارند. زلزله کرایست چرچ و بحران ژاپن هم بهبود اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است.

حال در این شرایط چه می توان کرد.

تجربه نشان داده که شرایط رکود آنقدرها هم برای بیزنس ها بد نیست. الته تجارتهایی که توانایی تطابق با شرایط بازار را دارند. در این میان یک تولید کننده می بایست قیمت هایش را پایین بیاورد. بدون اینکه به اعتبار نام ( برند) خود لطمه وارد کند و مشتری های ثابتش را از دست بدهد. در این میان بهترین انتخاب تولید کالای جدید با برند جدیدتر و ارزانتر و تخفیف های دوره ای به مناسبت های ویژه می باشد. در این میان غذافروشی هایی مثل مک دونالد و برگر کینک با ارایه پک ارزان قیمت، ماشین سازی جنذال موتور با ایجاد ماشین های کوچکتر و بدون از دست دادن برند حود و فروشگاه هایی مانند فارمرز با فروش محصوصلات با کیفیت پایینتر در ردیف متفاورت در کنار محصولات اصلی به زندگی ادامه داده اند. ضمنا اوضای تجارت در زمینه آموزشی حتی بهتر هم شده است. 

بدش گفتی خوبش هم بگو

امروز قسمت چهارم برنامه بفرمایید شام را از یوتیوب دیدم. انصافا این بار هموطنان رفتار سنجیده و با شخصیت بالاتری داشتند که می توان گفت نرم جامعه غربی است. ضمن اینکه برنامه نسبتا جذابی هم هست.

برای دیدن این برنامه می توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

-----------------------------------

دوستی از انگلیس:

ساعتی پیش با دوستی از انگلیس صحبت می کردم که با پست پیشین من مخالف بود. ایشان می گفتند ایرانی های انگلیس بسیار با کلاس تر و با شخصیت تر از انگلیسی های انگلیس هستند. ظاهرا برنامه مشابهی در تلویزیون برتانیا برگذار می شود که مردم به خانه های هم می روند و ظاهرا گاهی تا حد مست شدن مشروب می خورند و حرکات نامناسب انجام می دهند.

ایرانی های بی کلاس با کلاس نما

دیروز یکی از برنامه های "بفرمایید شام" را از یوتیوب می دیدم. ظاهرا بازیکنان این برنامه همگی ایرانیان خارج از کشور و مشخصا لندن نشین هستند. انصافا ایده قشنگی بود اما رفتار زشت و زننده هموطنان شرکت کننده به شدت بر اصل برنامه سایه انداخته بود:

در این برنامه روبوسی مردان و زنان چیزی بسیار عادی تلقی شده بود، مشروب خوردن وحشتناک با کلاسی تلقی شده بود و ازدواج و عشق مسخره و پیش پا افداده تلقی می شد. پسری که علاقه ای به روبوسی با خانم شرکت کننده نداشت، عجیب و احمق جا زده می شد و قاطی کردن فارسی و انگلیسی هم کلاس بود.

برنامه جوری تنظیم شده بود که انگار این ایرانی ها چون در لندن زندگی می کنند با کلاس شده اند و این رفتار، رفتار طبیعی خارجی هاست.

با توجه به تجربه زندگیم در خارج از کشور و زندگی با اروپایی تبارها در نیوزیلند چنین رفتارهایی در دید آنها بسیار زشت و زننده هستند.

عشق و عاشقی و نقطه اوج آن ازدواج خواسته بیشتر دختران و پسران است و بسیار محترم و مقدس است. کمتر کسی را دیده ام که ازدواج را به مسخره بگیرد. اما ظاهرا برای ایرانی های لندن نشین ازدواج مسخره و احمقانه است.

روبوسی مرد با مرد اصلا وجود ندارد. اما در عوض در آغوش گرفتن عادی است. روبوسی زن و مرد و زن و زن تقریبا طبیعی است اما بسیار بسیار محدود است و تنها در مورد دوستان صمیمی صورت می گیرد.روبوسی تنها ادای بوسیدن را در آوردن است و در صورتی که کسی واقعا صورت یک خانم را ببوسد، این کار ممکن است به عنوان آزار جنسی تلقی شود و می تواند فرد بوسنده را با دردسر جدی مواجه کند. اینکه چند نفر ناشناس هر روز همدیگر را ببوسند اصلا وجود ندارد. بسیاری از خانم های اروپایی (مخصوصا مذهبی) علاقه ای به روبوسی ندارند و گروهی حتی دست هم نمی دهند که این این رویه کاملا قابل قبول و محترم است.

عموم مردم مصرف الکلشان بسیار محدود است و بعضی هم اساسا الکل مصرف نمی کنند. ازدید اجتماع کسی که برای رفع خستگی به طور مکرر شراب بنوشد، معتاد به الکل و فردی آسیب پذیر محسوب می شود و البته بی کلاس. 

گاهی هم در فیلمها استفاده بیش از خد از کلمات انگلیسی تبلیغ می شود در حالی که یک فرد با هوش طبیعی می تواند 5 زبان را بدون قاطی کردن یاد بگیرد. طبیعی است که کسی که با چند سال زندگی در خارج از کشور زبان مادریش را فراموش می کند دارای ضریب هوشی و حافظه ضعیفی است نه فردی با کلاس. اشتباه کردن البته طبیعی است. اما اصرار بر اشتباه و اینکه فرد ادعا کرد فارسی را فراموش کرده چندان طبیعی نیست.

خلاصه اگر می خواهید خارجی شوید سعی کنید یک خارجی خوب و محترم شوید نه کسی که رفتارش موجب سرمشاری است.

ادامه نوشته

زلزله کرایست چرچ تکمیلی

این زلزله در عمق ۵ کیلوتری روی داد در حالی که زلزله قبلب با قدرت ۷.۳ ریشتر در عمق ۳۵ کیلومتری در ماه سپتامبر بوده است.

سرویس موبایل وصل شده اما توصیه می شود تنها برای پیامهای اظطراری از موبایل استفاده شود.

آمار کشته شده ها به ۳۸ نفر کاهش یافت اما امکان مرگ مجروحان و افزایش کشته شده ها به ۶۷ نفر بسیار محتمل است.(قدیمی است)

عده ای از مردم در ساختمانی و زیر آوار یر افتاده اند. اما ترس از ریختن بیشتر ساختمان و مرگ حتمی افراد عملیات نجات را بسیار کند کرده است.

بیشتر ساختمانهای تخریب شده در این زلزله ساختمانهای جدید و در مرکز شهر بوده اند.

۲۵ فوریه: تعداد کشته شده ها به ۱۱۳ نفر رسید. همچنان تعدادی افراد گم شده اند

گروه های کمک از استرالیا سنگاپور تایوان ژاپن و آمریکا خود را به کرایست چرچ رسانده اند.

ساعت ۱۲:۴۵ به وقت کرایست چرچ: تعداد کشته ها به ۷۵ نفر رسید. ۲۰ کشته هنوز شناسایی نشده اند. عده ای مردم در ساختمانها به دام افتاده اند. شرایط بسیار بدتر از آنچیزی بود که تصور می شد.

ساعت 10:50 شب 22 فوریه: بیش از 300 نفر گم شده اند. گفته می شود که ممکن است 80 تا صد نفر از این افراد در ساختمان سی- تی- وی به دام افتاده باشند. به احتمال زیاد تمام این افراد خواهند مرد.

نیروهای ارتش برای کمک به مردم فرا خوانده شدند.

گفته می شود که احتمالا این زلزله بزگترین فاجعه طبیعی نیوزیلند بوده است.

راه حل مقابله با دیکتاتور لیبی!

دیکتاتور لیبی دیوانه وار دستور کشتن مردم را صادر کرد و مردم  انقلابی را به خاک و خون کشید. شدت فجایع به حدی است که از انتشار عکس خودداری می کنم. 

دیکتاتورهایی این مدلی البته کم نیستند. صدام و فاجعه بمباران حلبچه، دیکتاتور چین و فاجعه میدان تیان آن من و به خاک و خون کشیدن دانشجوها، میلوسویچ دیکتاتور صربستان، هیتلر دیکتاتور آلمان و اکنون هم معمر القذافی دیکتاتور دیوانه لیبی. 

همه این دیکتاتورها البته در یکسری نقاط مشترکند و آن سیستم اطلاعاتی مخوف و پرورش نیروهای پیش مرگ که برای رهبرشان و تا آخرین قطره خون می جنگند و همه کاری می کنند. همه شان هم خودشان را افراد بزرگ و بی عیبی می دانند که یا برای دین و یا وطن جانفشانی می کنند. 

دیکتاتورهای قاتل بیشتر بوسیله حمله خارجی سرنگون شده اند و تاکنون نشنیده ام مردم کشوری دیکتاتور خونینی را منهدم کرده باشند. اما آیا تجاوز خارجی خواسته مردم لیبی هم هست؟

65 نفر در زلزله کرایست چرچ جان باختند.

هموطنان عزیزی که جهت برقراری ارتباط با فرزندانشان در کرایست چرچ با مشکل مواجه اند می توانند در این قسمت برایم کامنت بگذارم تا پیگیر سلامتشان شوم.

نامگذاری بچه ها در ایران

امروز در سایت رجا نیوز لیست نامهای پرطرفدار ایرانی را دیدم و باید بگویم کاملا برایم غیر قابل باور بود: دقت کنید به 20 نام مورد توجه ایرانیان:

 نامهای امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، علی، امیرمحمد، محمد، مهدی، حسین، محمدمهدی، محمدرضا، امیررضا، محمدطاها، علیرضا، رضا، محمد امین، امیرمهدی، محمد حسین، بنیامین، پارسا و طاها به ترتیب جزو 20 نام پرمخاطب به شمار می روند که والدین برای نوزادان پسر خود انتخاب کرده اند.
 
همچنین نامهای فاطمه، زهرا، ستایش، هستی، زینب، نازنین زهرا، ریحانه، مریم، مبینا، نرگس، کوثر، معصومه، فاطمه زهرا، مائده، سارینا، محدثه، مهسا، یسنا، رقیه و نیایش 20 نام پرمخاطب در بین نوزادان دختر در 9 ماهه گذشته هستند.

خودتان قضاوت کنید تا به حال خانواده ایرانی را دیده اید که مثلا اسم فرزندش را "فاطمه زهرا" بگذارد؟ و یا اسمی مانند کوثر و رقیه با وجود زیبایی نسبی آنها برای عده ای از هموطنان مربوط به 40 سال پیش این مملکت می باشد. خلاصه از یک طرف ممکن است که اشتباهی در جمع آوری آمار شده باشد. در صورت درست بودن آمار کمی می بایست نسبت به دیدم از مردم وطن تجدید نظر کنم.
 
پینوشت:
سعید نوشت: دوست عزیزم که چند کلاسی درس خوندی و 4-3 کشورو هم دیدی,یعنی الان به سطح خیلی بالایی از فرهنگ و اجتماع و کلاس رسیدی که دیگه اسم کوثر (س) و رقیه (س) برات باعث میشه دیدت عوض شه؟....
 
ج: دوست من چرا آدرس عوضی می دی. نام کوثر و رقیه چندان در فرهنگ ایرانی کنونی تا جایی که من میدانم جایی ندارد. نه اینکه خوب نیست بلکه در زبان فارسی چندان جالب نیست .اگر با اسامی مذهبی مخالف بودم فقط به این دو سه تا اسم گیر نمیدادم. پدر و مادر به هر حال حق دارند فرزندشان را به نام مورد نظرشان صدا کنند. به نظر من توجه به مسایل آوایی در یک زبان و معنی نام در زبان اصلی بسیار مهم است.
ضمنا من به ارزشهای خانوادگی و انسانی اعتقاد دارم. و فکر می کنم فرهنگ بومی هر کشوری محترم و ارزشمند است و از یکسان سازی های فرهنگی اصلا خوشم نمی آید. موافق سرمایه داری بی حد نیستم و پیشرفت و تکنولوژی در صورتی که آرامش و رفاه عمومی به همراه نداشته باشد و یا اینکه باعث آلودگی محیط زیست شود استقبال نمیکنم.  پس به آن معنایی که شما می گویید روشن فکر نیستم.

اوضاع اقتصادی در نیوزیلند

ناارامی در خاور میانه باعث افزایش قیمت بنزین از 1.94 به 2.05 شده است. این تغییر کوچک البته اثر خیلی زیادی بر زندگی مردم ندارد اما نگرانی از احتمال بروز روکودی جدید به مانند سال 2008 نگرانی اصلی بازارهای مالی نیوزیلند است. دلیل این رکود هم خیلی ساده به خاصر ترس مردم از خرج کردن پولهایشان و عدم خرید وسایل گران قیمت، ساخت خانه و در خواست برای خانه جدید است.

ضمنا با وجود وعده دولت جان کی به توقف مهاجرت به استرالیا متاسفانه امسال مهاجرت نیوزیلندی ها به استرالیا به 36 هزار نفر افزایش یافت و از هر زمان دیگر بیشتر شد.

در مقابل این خبرها البته خبرهای خوبی برای اقتصاد آسیب دیده نیوزیلند وجود دارد و از آن جمله سرازیر شدن حق بیمه های منازل تخریب شده کرایست چرچ به نیوزیلند و تقاضا بزای ساخت مسکن است.