آینده ای نه چندان روش برای مصر بدون مبارک
مبارک که بود.
کار سیاسی را از حضورش در ارتش مصر آغاز کرد. جنگ با اسراییل نقطه اوج گرفتن مبارک جوان بود. در این جنگ که از نیروی هوایی مصر عملا چیزی نماند. مبارک پیشرفت چشم گیری در ارتش داشت. قدرت و توانایی مبارک جوان کم کم ابرو و هویت جدیدی برای مصر آفرید. مصری که در نبود جمال عبدالناصر بسیار آسیب پذیر و شکننده شده بود و غرور ملی مردمانش خاکسار شده بود. مبارک کم کم به مقام معاون رییس جمهوری مصر می رسد و در پس گرفتن صحرای سینا و معاهده صلخ با اسراییل نقش مهمی بازی میکند و در نهاییت پس از ترور رییس جمهور و با نظر مجلس بر کرسی ریاست جمهوری تکیه می زند.
دوران او همواره همراه با آرامش و پیشرفت بود و مصر نه چندان پولدار توانست صنعت توریست و کشاورزی نسبتا مناسبی فراهم آورد. در این سالها مصر نقطه آرمش جهان بوده و از طرفی پناهی برای فلسطینی ها و دنیای عرب. مصر تاکنون سالیانه دو ملیارد دلار از آمریکا کمک دریافت میکرد و در عین حال بنا به شهادت یک دوست کمک های فراوانی به فلسطینی ها کرده. یکی از بزرگترین آنها چشمپوشی از تونلهای حماس برای انتقال مواد غذایی و ... بود. ضمن اینکه فلسطینی ها آموزشهای روشهای مصاحبه و سیاسی را هم از مصر می گرفتند.
آینده مصر بدون مبارک احتمالا با گروه های افراطی اسلامی گره خورده است. 90 درصد مردم مصر مسلمان هستند و در این اعتراضات رادیکال شده اند و چندان تمایلی به گروه های تکنوکروات و پیشرفت گرا ندارند. لذا به اتمال بسیار بالا برنده معادله اخوان المسلمین خواهد بود و بر اساس تجربه گروه های اسلامی کسی که قدرت گرفت تحت هیچ عنوان قدرت را به دست کس دیگری نخواهد سپرد. اگر این مفروضات را درست در نظر بگیریم، صنعت توریست مصر و کمک های خارجی کاملا پایان خواهند بافت و آینده مصر توام با گرسنگی، تحریم، افراطی گری و احتمالا جنگ خونین با اسراییل و جکومتی خواهد بود از جنس حماس که با صدها تضاهرات هم کنار نخواهد رفت.
---------
پینوشت:
1-دوستی به نام مهدی 5-6 کامنت در مخالفت مبارک نوشتند و از من خواستند که در مورد مبارک اظهار نظر نکنم. برای دیدن نظرات ایشان به قسمت نظرات مراجعه کنید.
یکی از نظرات ایشان:
مملکتی که 90 درصد آن مسلمان هستند آیا باید زیر سلطه غیر مسلمان بروند؟؟؟؟
گرفتن باج از آمریکا افتخار است؟؟؟
کجا خواندید که مصر به فلسطینی ها پناه داد. حتما نمونه اش ساکنان غزه اند؟؟؟
صنعت توریستی که جواهرات مصر را به فرانسه و انگلیس بردند و به بهانه اکتشاف آثار باستانی مصر هرچه که داشتند را درو کردند و بعد فرهنگ ملت مصر را یک فرهنگ مسمانی غربی کردند؟؟؟؟
فلسطینی ها بیچاره آموزش را از مصر یاد گرفتند که هر روز دارند شکست می خوردند؟؟؟
صلح با اسرائیل با ژاندارم اسرائیل؟؟؟
شما چند سال در مصر زندگی کردید؟؟؟
فکر می کنید تحصیلات شما و زمینه تحقیقات شما آنقدر بوده که بتوانید درخصوص رژیم مبارک تحلیل سیاسی داشته باشید؟؟؟
همه با افراطی گری مخالفند و اخوان المسلمین صحیت از جنگ با اسرائیل را مطرح نمی کند اما سازش بدین صورت و بردگی کامل مصر را هم نخواهد پذیرفت؟؟؟
آیا افتخار و عزت یک ملت گرفتن کمک های خارجی است یا استقلال و آزادی که مصر در دوران سی ساله به خود ندیده؟؟؟"
2- با حکومت های دست نشانده البته که مخالفم. از هر مدلش. اما مبارک دست نشانده سالی 2 ملیارد دلار از آمریکا پول برای مردم گرسنه اش می گرفت. اما بعضی ها هستند که برای اسراییل ابرو می خرند و عملیات روانی لازم را برای باجگیری های آمریکا انجام میدهند و متاسفانه مردمشان هم تحریم می شوند و...
3- مبارک مبارک دمبت سچارک! مبارک تا دو سه ماه دیگر خواهد مرد اما مساله مصریست که امیدوارم تبدیل به پاکستان و یا بدتر از آن افقانستان دموکرات نشود.